Taekwon-do ja sellega tegeleja füüsiline areng

Taekwon-do õppimine annab sellega tegelejale füüsilisest ettevalmistusest mõned unikaalsed eelised. Ilma kahtluseta on üheks kallimatest elurikkustest hea tervis. Samal ajal üks suurematest pattudest on liiga väike tähelepanu eelpooltoodud rikkusele. Üks idamaine tarkus räägib, et see, kes hoolitseb oma keha eest ja ei kahjusta selle ühtegi osa, arvestades juustega, on kuulekas poeg.

Õnnestumine, jõud, kuulsus, füüsiline ilu muutub kõik väheoluliseks, kui inimese tervis ei ole korras. Inimese kohus enda ja oma perekonna ees on pidevalt areneda ja täiustada enda organismi. Samuti on öelnud hiina filosoof Kong Fuz: „Olla terve – tähendab olla ustav enda vanematele nii nagu lapse hea tervis on nende suurim rõõm.“

Kõik tegelejad võivad mõista, kui oluline on Taekwon-do tervisele, kui nad loevad Robert C. Arieri (Taekwon-do must vöö) poolt kirjutatud järgmist katkendit: „Taekwon-dod võib harjutada iseseisvalt või gruppides ning selle jaoks ei ole vaja kasutada mingisuguseid raskusi või spetsiaalseid seadeid.  Enamikel juhtudel (v.a. sparring) tegeletakse Taekwon-doga üksinda, sest keha ise sea piirid ja vigastuse või haava tekkimise oht on väga haruldane ning füüsilise seisundi muutumine toimub automaatselt. Kogu lihaste süsteem hakkab sõrmedest varvasteni aktiivselt tegutsema.

Treeningu tulemusena ei kujundata lihaseid reljeefseteks, toimub rasvakihi muundumine lihaskiududeks. Raske atleetikaga tegelejate lihase suuruse kasv ei soodusta uute veresoonte tekkimist, lihased kuhjuvad ebaühtlaselt ja on halva verevarustusega. Hapnik liigub sellistes lihaskudedes väga vaevaliselt. Tekkiv hapnikuvõlg kompenseeritakse vererõhu tõusuga, kuid sellest tulenevalt saabub kiirelt väsimus.

Taekwon-dole on iseloomulik suur korduste arv ja väikesed koormused, mis arendavad ussitaolise peene muskulatuuri. Sellised lihased paiknevad veresoontele lähemal ning seetõttu tekib suur vastupidavus ja töövõime.

Jalalöökide sooritamine, samuti kätega balansseeritavad vaagnapöörded arendavad hästi kõhulihaseid. Enamik Taekwon-do lööke on seotud kõrgete jala tõstetega, mis arendavad külje-, tuhara- ja reielihaseid. Taekwon-doga tegelemine on eriti kasulik naisterahvastele, sest neile avaneb võimalus arendada alumisi kõhulihaseid ja kujundada kaunist puusajoont. Samuti arendab Taekwon-do neid kehaosi, mis teevad naise figuuri kenamaks igas vanuses.

Peale lihase rebestamist ja nõrkust, mis sellega kaasneb, on Taekwon-do ideaalne lihastoonuse taastamiseks. See väljendub kiires taastumises ja välises meeldivuses. Standardne treeningrežiim on seotud kogu keha aktiivse liikumisega. Sellise liikumise jälgimisel ilmneb südamelöökide sageduse suurenemine, millega kaasneb pikaajaline hapniku osakaalu suurenemine kopsudes ja südames. Sellist tugevdavat ventileerimist nimetatakse aeroobseks efektiks, mida iseloomustavad järgmised ilmingud:

  1. Kopsude töö efektiivsuse suurenemine.
  2. Vere varustuse paranemine, veresoonte laienemine ja nende elastsuse suurenemine, alumise vererõhu langemine.
  3. Vere koostise paranemine, punaste vereliblede hulga suurenemine ja hemoglobiini taseme tõus.
  4. Keha kudede elujõulisuse suurenemine, mis on tingitud ainevahetusprotsesside tugevnemisest.
  5. Südametöö võimekuse suurenemine (süda saavutab võime töötada suurte koormustega).
  6. Ainevahetuse lõppsaaduse väljaviimise paranemine ja une paranemine.

Treeningu käigus normaliseerub kogu keha ning võib täheldada lihaskoe suurenemist kõhnadel ja rasvkoe vähenemist tüsedatele. Taekwon-doga tegelemine mõjub intensiivselt – keskmiste arvestuste kohaselt kulutab tegeleja ca 600 cal/h, mida on loetud sportimisel üheks tähtsamaks näitajaks. Kuivõrd 3500 cal. kulutamisel väheneb kehakaal umbes 1 naela (ca 400 g) võrra, siis on ilmne, et tegeledes taekwon-do’ga nädalas 6 tundi kaotab inimene nädalas 1 naela liigset kehakaalu. Moloy väidete alusel arendab Taekwon-doga tegelemine rohkem, võrreldes saavutuste edukust teiste spordiliikidega, järgmisi omadusi:

  1. Lihaste jõud
  2. Võime alustada äkilist liikumist
  3. Võime kiirelt muuta liikumise suunda
  4. Võime tajuda keha ruumis
  5. Suur lihaste ja liigeste elastsus
  6. Piirdekeskusest eemalduv nägemine (perifeerne nägemine)
  7. Tähelepanu koondamine
  8. Kehaliikumise ja tehnika mõistmine

Selleks, et koondada kogu jõud mingisse punkti ruumis, peab valdama lihasjõudu ja koordinatsiooni ning oskama äkiliselt liikumist alustada. Peamised liikumisseosed ja võitlust kujutletava vastasega arendavad osavust ja võimeid kiiresti suunda muuta ning kohe teises suunas liikumist alustada. Sparring arendab perifeerset nägemist ja keskendumisvõimet. Regulaarsed treeningud on seotud süstemaatiliste lihaste ja liigeste soojendusega, suurendades nendes kohalikku verevarustust. Sooritatavad harjutused suurendavad liigeste liikuvust ja elastsust, mis aitab treeningu ajal vigastustest hoiduda. Treeningu lõpus on vaja sooritada lihaste verevarustust normaliseerivaid harjutusi. Kui seda ei tehta, siis tekib ebamugavustunne ja valulikkus.

Soojendusmetoodika, hingamis- ja lõdvestusharjutused on veel üks grupp näiteid biomehaanika ja füsioloogia rakendamisest Taekwon-do ettevalmistus süsteemi.

Ründehüüe („Kiai“) omab samuti füsioloogilist aspekti. Hoolimata tõsiasjast, et see teenib vastase demoraliseerimise eesmärki, pingestuvad hõike ajal kõhu alaosa lihased, mis vähendab ootamatust vasturünnakust tingitud trauma tekkimise ohtu. Täielikku väljahingamist saatev hüüe („Kiai“) kutsub sissehingamisel esile värske lisaõhu juurdepääsu kopsudesse, parandades ühtlasi hingamist ja suurendades kopsumahtu. Sarnaseid näiteid võib tuua tõstmisest ja maadlusest. Järsk õhuväljahingamine ja sellega kaasnev kare heli on tekkinud rinnakorvis üha kasvava lihaspinge tulemusena. Selline lihaspinge võib saada eluliselt tähtsate organite kahjustuste põhjuseks.

Sellise võitlusviisi eeliseks on enesekaitse võtete omandamine, saades rahulduse iidse kunstiga tegelemisest. On täiesti loomulik, et aegamööda muutub Taekwon-do sellega tegelejatele õnnelikuma elu allikateks.